Kampala - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Mia Mathijssen - WaarBenJij.nu Kampala - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Mia Mathijssen - WaarBenJij.nu

Kampala

Door: Mia

Blijf op de hoogte en volg Mia

17 Oktober 2018 | Oeganda, Kampala

Goedemorgen allemaal,
Gisteren laat aangekomen in Kampala. Johan stond me in Entebbe lachend op te wachten! Gelukkig, maar! Nog een uur rijden naar Kampala, maar het was wonder boven wonder niet druk op de weg!
Na een goede nachtrust gewekt door de hulp, die zich een hoedje schrok en "sorry, sorry" zei! "Hakuna matata, ik neem een douche en ga je gang...."! Ze vertrok en kwam een uurtje later terug!
Even checken of er Kiswahili gesproken wordt in Oeganda en jawel! Een grote glimlach, na mijn vraag Habari gani? Mzuri!
Ze was meteen enthousiast en vond ons, Hollanders, heel aardig! Na een uurtje was het apartement weer spik en span!
Lekker ontbeten en net toen ik toe was aan een kopje koffie op het balkon viel de stroom uit! 42 Jaar geleden woonden we in Tanzania! We kookten electrisch en de stroom viel zelden uit!
Dan maar Kampala verkennen en koffie drinken in de stad!
De weg gezocht naar de nieuwste shoppingmall. Tja, zoals alle shoppingmalls. Handig dat er een supermarkt is, waar je yoghurt en muesli kan kopen. En gelukkig ook een café, waar je prima Oegandese koffie kan drinken. Hmm, veel witte mensen, hier! De koffie kwam snel, maar de internetcode, die ze me zou brengen was wel 20 minuten werk! Hè, gelukkig er zijn nog dingen hetzelfde in Afrika: ik beloof het wel en het komt ook wel, maar met een glimlach een poosje later!
Mensen op straat kijken je ook lachend aan/na!
Ik stak een drukke straat over en de 4 agenten die er op stonden te kijken lachten ook vriendelijk naar me. Op de terugweg zag ik op de andere hoek een zebrapad met verkeerslichten, waar je veilig kon oversteken! Geen bekeuring gekregen, ook geen aanwijzing, alleen een gulle lach! Niet eens een meewarige blik, daar heb je er weer zo een, die het beter weet en de regels aan haar laars lapt!
Op het "voetpad" langs de wegen moet je wel opletten, want kuilen en putten zijn heel gewoon. Voortdurend wordt je gevraagd of je mee wilt rijden op de brommers, het lokale vervoer, dat sneller gaat dan de autotaxi's. Maar nee, ik wil lopen!
Na thuiskomst op het balkon neergestreken met prachtig uitzicht op het zwembadje en de heuvels.
Overal hoor ik vogels. Hele grote exterachtigen, maar ook een soort ibissen. Ik neem mijn nieuwe verrekijker erbij en geniet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mia

Actief sinds 17 Okt. 2018
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 3316

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2018 - 08 November 2018

Afrika, het continent waar mijn hart ligt.

Landen bezocht: