Idi Amin - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Mia Mathijssen - WaarBenJij.nu Idi Amin - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Mia Mathijssen - WaarBenJij.nu

Idi Amin

Door: Mia

Blijf op de hoogte en volg Mia

24 Oktober 2018 | Oeganda, Kampala

Vandaag naar het paleis van Idi Amin geweest. Maar het was "under construction" dus ik mocht niet naar binnen. Wel kon ik een foto aan de buitenkant maken. Volgens de berichten heb ik weinig gemist. De huizen van het personeel die ook op het terrein staan zullen ook gerenoveerd worden :)! Wel indrukwekkend waren de cellen (die mocht ik wel bezoeken) van de gedode burgers, die tegen het regime van Idi Amin waren. De cijfers variëren van 100-300.000 in 8 jaar dictatorschap. Vooral studenten, artsen, homo's en ook prominenten, waaronder twee ministers en een aartsbisschop, werden vermoord. Hij liet geëlektrocuteerd water door de gang lopen, waar de gevangenen doorheen moesten gaan. Als ze het overleefden werden ze alsnog in de cel geëlektrocuteerd. Er stonden nog zinnen op de muur geschilderd van de gevangenen en van achtergebleven familieleden van de gevangenen. De slachtoffers werden aan de krokodillen gevoerd en er werden hoofden van slachtoffers in de koelkast bewaard. Even wreed als het regime van Pol Pot in Cambodja. Idi Amin (bijnaam "de slachter van Afrika") gooide ook 40.000 Indiërs het land uit. Niet zo slim, want die hadden de handel en het bedrijfsleven onder controle. Idi Amin leed aan grootheidswaan, maar ook aan syfilis. De verklaring van zijn gedrag wordt geweten aan syfilis, waardoor de hersenen worden aangetast! In 1979 is hij gevlucht naar Libië en later verhuisde hij naar Saoedi Arabië met zijn 4 vrouwen en kreeg daar een staatspensioen.
Om van ons appartement naar het paleis te komen moet je door het drukke centrum van Kampala. Een uur lopen onze heuvel naar beneden en weer de heuvel op aan de overkant. Goed voor mijn conditie! Onderweg vroeg ik een agent voor de zekerheid de weg. "Goedemiddag, kunt u me zeggen of daar de Mengostreet is? Ik kreeg meteen een lesje beleefdheid! Ik moest eerst goedendag zeggen, dan vragen hoe het gaat en pas dan mijn vraag stellen! En inderdaad, zo gaat dat hier! Weer te Hollands bot geweest! Geweldig! En inderdaad, overal langs de route word ik begroet met hallo, how are you? Mzungu! (Witte!) In het centrum was ook nog een opstootje geweest. 8 mannen zijn achter een hek op de grond gezet. Agenten liepen met schrijf- of bonnenboekjes te ondervragen. Overal stonden groepjes mensen te kijken naar wat er gebeurt met de mannen.
Voor de terugweg heb ik voor de boda-boda gekozen. Er rijden er duizenden, maar er zijn twee partijen, die beter zijn en dat zijn Safe Boda en Uber. De laatste kun je bellen en die komt je ophalen. Je krijgt zijn nummer, zodat je met de juiste persoon op stap gaat en een officiële rekening. Omdat ik langs de weg een boda pakte, nam ik de Safe Boda. Ik kreeg warempel een netje (tegen de luizen van de voorganger?) en een helm. Hij was een paar maten te groot, maar dat mag de pret niet drukken. Hij scheurde zoals iedereen dwars door het verkeer. Je mag blij zijn, dat je benen er aan het eind van de rit nog aan zitten, want de andere weggebruikers scheuren even dicht langs je. Onderweg (lopend) kwam ik langs allerlei brommer- en auto-reparatieplaatsen. De bodem is bedekt met olie en iedereen zit sleutelend in de smurrie! Ze zijn niet gediend van foto's maken. Ook waar ze een sleuf aan het graven waren met het bordje "Men at work" vroeg ik of ik de heren op de foto mocht zetten, maar nee! " Men" kon trouwens beter "Man" zijn, want één man stond te graven en de andere vier te "observeren", of "beveiligen" o.i.d.? Het weer in Kampala is prima! Zo'n 24-26 graden. Af en toe een regenbuitje overdag, maar dat mag geen naam hebben. Wel vannacht! Het goot en het waaide zo hard, dat de regen dwars door het horrengaas door de zijwind in mijn bed belandde! Snel de ramen dicht, probleem opgelost :).


  • 24 Oktober 2018 - 17:54

    Marieke En Rob:

    Hoi Mia, Leuk om als niet avontuurlijke "witte" toch een beetje je avonturen te mogen meebeleven.
    Veel lopen maar nu snel op safari. Hopelijk zien jullie de apen. Ik heb het idee dat je toch erg op jezelf moet passen, zeker in de wat armere stedelijke gebieden. Zo te lezen is er toch een groot verschil tussen arm en rijk. Waarom mag je in de armere wijken niet fotograferen? Is dat schaamte of is het een kwestie van geld geven? Groetjes van ons ook aan Johan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mia

Actief sinds 17 Okt. 2018
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 3312

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2018 - 08 November 2018

Afrika, het continent waar mijn hart ligt.

Landen bezocht: